Advies bij communicatie van moeilijke boodschappen

Een moeilijk onderwerp, een lastige mededeling, slecht nieuws. Je weet vooraf dat wat je gaat vertellen niet in goede aarde zal vallen en je verwacht weerstand. Toch kan je, door de manier waarop je communiceert, veel leed besparen. Ook de timing van jouw communicatie speelt een rol, evenals wie precies de boodschapper is.

Technieken uit de wereld van de bemiddeling zijn ook in deze situatie erg helpend. Als je goed voorbereid en met de nodige zorg en empathie in dialoog gaat, brengt dat veel op. Jouw boodschap zal beter gehoord en sneller aanvaard worden. De kans op sabotagegedrag achteraf neemt af.

Vaak is het verstandig het moeilijke bericht zo snel en duidelijk mogelijk te brengen. Maar soms kan je beter een gunstig moment afwachten en/of de vervelende informatie diplomatisch verpakken. In de ene situatie is het raadzaam zelf het woord te nemen terwijl het in andere gevallen een echte meerwaarde kan zijn om het nieuws door een (externe) derde te laten brengen.

Belangrijk is dat je de manier waarop je je moeilijke boodschap brengt, perfect afstemt op de concrete situatie. Wil je hier graag meer over weten of heb je nood aan advies of ondersteuning, aarzel niet om mij te contacteren.

Wil je meer informatie of een afspraak maken?